TEET KOITJÄRV (KRAUPMANN)

Uudistaja... Ihmettelijä... Wonderer...

Õlilaik Põhjalahel

Söderhamnis (Rootsi) asuva Arizona Chemical AB Långröri laoplatsil olevast mahutist on teisipäeva (20.12.2011) pärastlõunal voolanud läbi keevitusõmbluse rebendi Põhjalahte (Botnia lahte) umbes 800 m3 töötlemata tallõli (Crude Tall Oil; CTO; mäntyöljy; талловое масло; Tallöl). Svenska Dagbladeti andmeil võivad päästetööd kesta nädalaid.

Laupäeva (24.12.2011) õhtuks oli õlilaik 2 km pikk ja 600 m lai ning suundus kirdesse - Pori linna suunas Soomes. Umbes neljandiku merre pääsenud õlikogusest on Rootsi õlitõrjelaevad kokku kogunud.

Soome kõige uuem ja tõhusam õlitõrjelaev Louhi on suundunud kodusadamast Upinniemelt (Kirkkonummi) rootslastele appi, sama ülesanne on antud ka Soome laevale Linja, mille kodusadam on Uusikaupunki. Pühapäeval (25.12.2011) ootavad aga mõlemad alused Rauma sadamas ilmaolude paranemist ning täpsemat teavet õlilaigu asukohast.

Pühapäeva (25.12.2011) õhtuks on õlilaik tugevalt hajunud ning jagunenud kaheks. On olemas tõenäosus, et õli hajub merel ning seda kokku korjata pole võimalik.

Esmaspäeva (26.12.2011) pärastlõunaks oli õli hajunud umbes 20 km pikkuseks ja 10 km laiuseks laiguks. Õlilaik asus umbes 11 km kaugusel Soome vetest. Eeldatavalt ületab laik Soome piiri veel esmaspäeval ning jõuab Soome rannikule nädala lõpupaiku. Õli kulgemine sõltub tuule suunast ja tugevusest - läänetuulega liigub see Pori ning loodetuulega Merikarvia suunas. Soome laevad on jätkuvalt Rauma sadamas.

Teisipäeval (27.12.2011) ei suudetud Soome vaatluslennul õlilaiku vaadelda, sest lainekõrgus oli üle 3 meetri. Ilmselt on õli ka osaliselt paakunud ning vajunud veepinnast allapoole. Rootsi ametivõimud pidid tegema ühe vaatluslennu veel hilisõhtul, kuid lennuki tehnilise rikke tõttu jäi see ära. Homme läheb Rauma sadamast ka Louhi seirama olukorda merel. Rootsi ametivõimude sõnul on nad suutnud kokku korjata umbes 400 m3 tallõli. WWF-i teateil hinnatakse Rootsis välivaatluste teel (rannikul ja paatidel meres) linnustiku olukorda ja sellele tekitatud kahjusid. Rootsi organisatsioonil KFV Riks - Katastrofhjälp Fåglar och Vilt on olemas valmisolek eluslooduse päästmiseks (puhastamiseks). Soome rannikuvetes Põhjalahel (kuni 10 km kaugusel rannikust) liiguvad praegu suurtes parvedes mustvaerad (Melanitta nigra) ja tõmmuvaerad (Melanitta fusca). Lisaks on piirkonnas ka sõtkaid (Bucephala clangula), aule (Glangula hyemalis), tuttvarte (Aythya fuligula), merivarte (Aythya marila) ja ranniku lähedal laululuiki (Cygnus cygnus), teatab SYKE.

Kolmapäeval (28.12.2011) ei leidnud Rootsi ja Soome õliseiret tegevad lennukid merelt õlilaike. Õlitõrjelaev Louhi leidis uuritavalt alalt vaid üksikuid hajusaid umbes ämbrisuuruseid õlilaike. Louhi jätkas prožektorite valgel õliotsinguid ja korjas kokku 20-30 liitrit õli. Seiret jätkatakse neljapäeval. Rootsi Rannavalve lõpetas päästetööd väljapool Söderhamni.

TVO paigaldas õlitõrjepoomid Olkiluoto tuumaelektrijaama jahutusveekanali lähedusse, et takistada võimalikku tallõli pääsemist elektrijaama jahutussüsteemi. TVO teateil õlireostus elektrijaamale ohtu ei kujuta.

Neljapäeval (29.12.2011) avastati seirelennul Porist umbes 80 km kaugusel avamerel umbes 4 km2 suurune õlilaik. Öösel suundusid Louhi ja Linja merele, et kohe reede (20.12.2011) hommikul alustada õli kokku korjamist.

Reedel (30.12.2011) lõpetasid Soome õlitõrjelaevad Louhi ja Linja õli kokkukogumise ja suundusid oma kodusadmatesse tagasi. Tallõli oli merel nii hajunud, et selle kokkukogumine polnud eriti tulemuslik. Kokku leiti õli 25 km2 suurusel alal. Edaspidi seiratakse merd helikoptreilt. Edaspidigi võib tuul paakunud õlitükke randa ajada, kuid tõenäoliselt on suur osa õlist vajunud veepinna alla. Õlitükkide ja -laikude liikumist pole võimalik ennustada, teatab SYKE.


Piirkonna loodusväärtused asuvad uues Selkämeri rahvuspargis, kuhu õlilaik suundubki.

Rootsis on tormid Patrick ja Dagmar tugevalt seganud õlitõrjetöid.

Õlilaigu hajumine lahendaks probleemid tavalise mineraalõlireostusega, kuid kahjuks puuduvad kogemused tallõlireostusega senini kõikidel osapooltel, nendib ajaleht Turun Sanomat. Õlilaigu paksust esmaspäeva (26.12.2011) õhtuks poldud suudetud hinnata, sest tallõli värvus ei ole sõltuvuses õlikihi paksusest.

Puidu töötlemisel tekkiv tallõli on looduslik aine, mis on aga keskkonnale ohtlik. Tallõli peamine probleem on kleepumine tahkete pindade külge. Samas ei tunta piisavalt tallõli käitumist vees.

Tallõli klassifitseeritakse kemikaaliks ning seetõttu ei ole võimalik rahastada käesolevaid tõrjetöid õlitõrjefondidest. Tõrjetööde kuluküsimused lahendatakse pärast päästesündmuse lõppu, nentis Soome Rahvusringhääling YLE.

Käesolevast õnnetusest oleks võinud kujuneda Soome suurim õliõnnetus. Hinnanguliselt oli õlilaik kuni 100 km2 suurune. Tormid segasid tõsiselt õlitõrjetöid. Õlitõrjujate peaeesmärk oli hoida õli rannikust ja saartest kaugemal, sest avamerel on õli tõrjumine ja kokkukogumine tõhusam ning odavam.

Soome ajaloo suurim reostus toimus aastal 1987, kui  Nõukogude Liidu aluselt Antonio Gramsci pääses merre 650 tonni õli.


View Larger Map


Taustateave:


Kustbevakning (Rootsi Rannavalve; Swedish Coast Guard):

SYKE:

YLE:

Helsingin Sanomat:

Turun Sanomat:

Svenska Dagbladet:

Arizona Chemical:

SVT:

Gävledala (28.12.2011)

Rapport (23.12.2011)

Gävledala (22.12.2011)